P. Renata Dudziak – logopeda, terapeuta SI
P. Magdalena Mąka - logopeda, terapeuta ręki
P. Edyta Trzupek - logopeda
Jakie są zadania logopedy w szkole?
Do zadań logopedy w szkole należy (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach):
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowaniu jej zaburzeń
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Kto uczęszcza na zajęcia logopedyczne w naszej szkole?
Na zajęcia logopedyczne uczęszczają:
- dzieci i uczniowie posiadający opinię i/lub orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
- dzieci, zakwalifikowane do terapii podczas przesiewowych badań logopedycznych przeprowadzanych co roku we wrześniu przez szkolnego logopedę
Po co dzieciom terapia logopedyczna?
Korekcja wad wymowy zapobiega trudnościom i niepowodzeniom szkolnym, bowiem źle mówiące dziecko najczęściej pisze z błędami, słabo czyta, przejawia zahamowania w swobodnym wypowiadaniu się.
Jak wygląda terapia?
Zajęcia i ćwiczenia dobierane są do indywidualnych potrzeb uczestnika. Holistyczne podejście pozwala na dobór różnych metod i technik pracy z dzieckiem i uczniem. W trakcie terapii wykorzystuje się między innymi techniki kinesiotapingu, elementy terapii miofunkcjonalnej, terapię manualną, elementy terapii integracji sensorycznej.
Co robić, by obserwować u dziecka postępy w terapii logopedycznej?
Stała systematyczna współpraca rodziców bądź opiekunów dziecka z logopedą oraz wytrwałe i skrupulatne wykonywanie jego zaleceń – to niezbędne warunki odniesienia sukcesu przez dziecko.
Wplećmy ćwiczenia w tok codziennych zajęć i zabaw.
Zadbajmy o przyjazną i spokojną atmosferę. Obecność i zaangażowanie rodziców są dla dziecka najlepszą motywacją do ćwiczeń.
Nie wymuszajmy na dziecku ćwiczeń w chwilach znużenia i zmęczenia – utrwalanie będzie nieefektywne, a dziecko niepotrzebnie zrazi się do ćwiczeń.
Starajmy się stworzyć dobry nawyk regularnych ćwiczeń. Lepiej krótko, a często, niż rzadko i żmudnie. Przekonacie się, że systematyczność przyniesie dobre efekty logopedyczne, a przy okazji dziecko nauczy się obowiązkowości.
Zapraszamy do współpracy!:)